تهران، شادآباد

سبد خرید

آشنایی با گرانول پلی اتیلن و کاربرد های آن در صنعت

مهرداد فرهادی
2021-04-17
15:00
No Responses
آشنایی با گرانول پلی اتیلن

پارس صنعت در زمینه تأمین پلیمر هیچ‌گونه فعالیتی ندارد.
(لطفاً در این خصوص تماس نگیرید)

برای کسب اطلاعات بیشتربه لینک زیر در تلگرام مراجعه نمایید.

https://t.me/Parsanat_Polymer

یکی از ساختار هایی که پلیمر ها می توانند داشته باشند، ساختار گرانول پلی اتیلن است. این نوع پلیمر ها را اصطلاحا گرما نرم می نامند. و علت این نامگذاری این است که وقتی یکی از این پلیمر ها دمای مناسب برای ذوب برسد تبدیل به مایع می شود. و وقتی دمای آن ماده تا حد لازم پاین بیاید دوباره منجمد می شود. این ساختار مناسب باعث شده است از این محصول در تولید تعدد زیادی از محصولات پلاستیکی استفاده شود.

 

گرانول پلی اتیلن چیست؟

به نوع گرانول، اصطلاحا گرانول pe نیز می گویند. با بررسی تاریخی کلمه پلیمر متوجه خواهید شد این کلمه ریشه ای یونانی دارد و اولین فرد شیمیدانی که از این واژه استفاده کرده است فردی به نام رنالد بوده است. این افاق در 1835 میلادی رخ می دهد و این در حالی است که یک سال قبل تز از آن مواد پلیمری برای اولین بار مورد استفاده قرار گرفته اند.

اکنون چیزی بیش از 100 سال از ابتدایی ترین تولیدات پلاستیک صنعتی می گذرد. با این حال در دهه های اخیر، محبوبیت این محصولات رشد بسیاری داشته است. و همین موضوع موجب تنوع بسیار زیاد انواع پلیمر ها در بازار شده است. اکنون چیزی بیش از 60 نوع پلیمر در بازار های جهانی معامله می شوند.

 

کلمه گرانول به چه چیزی اشاره دارد؟

این کلمه اشاره به هیچ گونه ماده خاصی دارد و تنها اشاره به ظاهر گلوله ای شکلی دارد که گرانول ها دارند. در حقیقت یک گرانول می تواند از هر جنسی باشد اما وقتی آن جنس به شکل گلوله های کوچک در بیاید به ان گرانول می گوییم. بنابراین گرانول پلی اتیلن نیز وقتی به وجود می آید که ماده پلی اتیلن به شکل گلوله های کوچک در بیاید، به ان گرانول پلی اتیلن می گوییم. در حال حاضر انواع بسیار زیادی از گرانول ها در بازار عرضه شده و مورد خرید و فروش قرار می گیرند.

در این بین، گرانول های پلی اتیلن جایگاه ویژه ای دارند و تبدیل به یکی از پر فروش ترین گرانول های موجود در بازار شده اند. این نوع گرانول ها در دو نوع تولید می شود. گرانول پلی اتیلن ولید شده در چگالی بالا و گرانول تولید شده درچگالی پایین.(گرانول چیست؟)

 

گرانول پلی اتیلن چه کاربرد هایی دارد؟

علاوه بر استفاده هایی که این محصول در تولید کیسه، دبه، قاشق های یکبار مصرف، بطری های پلاستیکی و … دارد، در تولیدات لوازم تحریر نیز مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به همان ویژگی گرما نرم بودن این ماده که درابندی مقاله به ان اشاره کردیمف محصولات تولید شده با استفاده از این ماده پس از پایان دوره استفاده بازیافت شده و به راحتی به چرخه استفاده بر می گردند. در تولید لوازم تحریر نیز معمولا از همین پلی اتیلن های بازیافتی استفاده می شود.

و همین موضوع قیمت لوازم تحریر های تولید شده از این ماده را تا حد قابل توجهی کاهش می دهد. همین ویزگی بازیافتی بودن این ماده باعث استفاده از آن در بسیاری از عرصه های دیگر نیز شده است و بالا رفتن قیمت مواد اولیه در چند دهه اخیر نیز یکی از دلایل روی آوردن تولید کنندگان به استفاده از موداد اولیه بازیافتی مانند پلی اتیلن بوده است. علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها بازگشت چنین موادی به چرخه تولید برای محیط زییست نیز بسیار مفید خواهد بود.

 

 

یکی از مهم ترین ویژگی هایی که باید در تولید گرانول پلی اتیلن مورد توجه قرار بگیرد، استحکام و مقاومت این ماده است. این موضوع تا حدی اهمیت دارد که در صورت استفاده از مواد بی کیفیت و غیر مقاوم کل فرآیند تولید دچار مشکل خواهد شد.

یکی دیگر از کاربرد های پلی اتیلن مربوط به صنعت برق است. گرانول های پی اتیلن در این صنعت برای تولید روکش های پلاستیکی برای کابل های برق که ضخامت بالایی دارند مورد استفاده قرار می گیرند. و در نهایت می توانیم به صندلی های پلاستیکی، تانکر های آب پلاستیکی، جدول های پلاستییکی اشاره کنیم که همگی با گرانول پلی اتیلن تولید می شوند. م چنین این نوع گرانول در تولید ماده های پی وی سی مانند کابیت و کمد نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

به طور کلی می توانیم مهم ترین کاربرد های گرانول پلی اتیلن را در موارد زیر خلاصه کنیم:

کاربرد در صنایع بسته‌بندی کالا ( انواع پالت بسته بندی، پلاستیک ها، نوار های تسمه بسته بندی، بست های جعبه های بسته بندی، سبد های پلاستیکی و … )

کاربرد در صنعت خودرو ( باک بنزین خودروها، برخی از اتصالات خودرو، برخی از قطعات داخلی اتاقک خودرو )

کاربرد در صنعت لوازم خانگی و منزل ( تولید انواع بطری، تولید ظروف آشپزخانه، قطعات پلاستیکی لوازم خانگی، اسباب بازی کودکان و … )

کاربرد در صنعت برق و مخابرات ( تولید محافظ کابل، روکش کابل برق و مخابرات)

کاربرد در صنعت آب و فاضلاب، نفت و مواد شیمیایی ( تولید لوله پلی اتیلن آبرسانی و انتقال فاضلاب، تولید مخان پلی اتیلن نگهداری مواد شیمیایی، تولید انواع سپتیک تانک، ساخت لوله های انتقال دهنده مواد شیمیایی و … )

کاربرد در صنعت  پزشکی و دارویی ( تولید مخازن پلی اتیلن برای نگهداری داروها و مواد بهداشتی، انواع لوازم پر مصرف پلاستیک در حوزه پزشکی و سلامت )

کاربرد در صنعت عایق و پوشش ( تولید فیلم های پلی اتیلن به عنوان عایق رطوبت در گلخانه ها، تولید فیلم پلی اتیلن در بسته بندی مواد غذایی، تولید عایق های ساختمانی)

 

ویژگی های مثبت و منفی گرانول های پلی اتیلن

به طور کلی ویژگی های مثبت و منفی در بکارگیری گرانول پلی اتیلن وجود خواهد داشت. یکی از ویژگی های خوب این ماده فرآیند پذیری بالا است. علاوه بر این، این ماده از استحکام بالایی نیز برخوردار است. این ویژگی ها باعث می شود تا دایره استفاده از این ماده برای تولید محصولات مختلف بسیار گسترده باشد. علاوه بر مقاومت فیزیکی خوبی که این ماده دارد، مقاومت مناسب این محصول در برابر مواد شیمیایی بر ویژگی های مثبت ان می افزاید. با وجود همه این موارد قیمت این ماده نیز نسبت به مواد مشابه خود مناسب به نظر می رسد.

یک خوبی دیگر این نوع رانول ها تحمل خوب آن ها در مقابل اکسید کننده ها است. گرانول های پلی اتیلن بسیار سخت اکسید می شوند. برای این کار باید در حالی که زیر اشعه UV قرار گرفته اند دمای ان ها تاحد بسیار زیادی افزایش داده شود. اما در کنار همه مزایای این محصول معایبی نیز برای ان وجود دارد. نیروی بین مولکولی در گرانول های پلی اتیلن بسیار ضعیف است و همین موضوع باعث شده تا این گرانول ها نقطه ذوب بسیار پایینی داشته باشند.

برای کسب اطلاعات بیشتربه لینک زیر در تلگرام مراجعه نمایید.

https://t.me/Parsanat_Polymer

منابع:

  1. https://rabinpolymer.com/product/polyethylene-granules/
  2. https://shamsjavid.com/products/polyethylene-granules/
  3. https://tgabara.com/what-is-polyethylene-granules/
Click to rate this post!
[Total: 1 Average: 5]

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *