تهران، شادآباد

سبد خرید

ریخته گری تحت فشار (دایکاست) چیست؟

مدیرسایت
2019-05-16
18:30
No Responses
ریخته گری تخت فشار دایکاست

در صنایع امروزی، روش ریخته‌ گری تحت فشار (دایکاست) به‌عنوان یک روش حرفه‌ای برای تولید قطعات صنعتی و تخصصی به کار می‌رود. دایکاست یک روش فوق‌العاده سریع برای تولید قطعات فلزی است و به‌طورکلی، محصولات تولید شده از این روش به‌مراتب باکیفیت‌تر از قطعات ساخته شده با روش‌های دیگر ریخته‌گری هستند.
اگر هدف صنعت شما تولید محصولات با کمترین هزینه است، ریخته ‌گری تحت فشار (دایکاست) به‌عنوان گزینه‌ای بسیار مناسب است، زیرا با انجام مراحل محدودی از فرایند ماشین‌کاری به قطعه نهایی می‌رسید.

روش ریخته گری تحت فشار (دایکاست) 

در روش ریخته گری تحت فشار (دایکاست، فلز مایع تحت تأثیر فشار نسبتاً زیادی به داخل قالب‌های چند تکه پرس می‌شود. تأثیر فشار را که در اثر آن فلز مایع از درون باریکترین سطوح مقاطع نیز جریان می‌یابد و به دیواره قالب برخورد می‌کند برای تطبیق دقیق قطعه ریختگی با شکل قالب با کیفیت سطح بالا فراهم می‌گردد. لازم به ذکر است که بهتر است از ابعاد بیش از اندازه بزرگ در طراحی قطعات ریختگی اجتناب کنیدتا در مصرف مواد ریخته گری صرفه‌جویی کنید.

به همین دلیل،  ریخته گری تحت فشار از نظر فنی و اقتصادی مزایای قابل توجهی دارد، همچنین کوتاه‌ترین راه تولید یک محصول از فلز را نیز میسر می‌سازد.

قالب دایکاست باید بر روی ماشین دایکاست قبل از شروع بکار تا دمای لازم  گرم گردد. تحت هیچ شرایطی نبایستی با یک قالب سرد و یا به قدر کافی خنک نشده ریخته گری را آغاز نمود، در غیر این صورت تنش‌های حرارتی بالایی در سطح خارجی قالب پدید می‌آیند که معمولاً از بین نمی‌روند. این روش باعث تشکیل ترک‌های زود رس ناشی از سوختگی می‌گردند .

دمای گرم کردن قالب باید به اندازه میانگین دمای قالب که برای ریخته گری ضروری است، باشد ( آلیاژ آلومینیم از ۲۵۰ تا ۳۱۰ ). به‌طور کلی اگر در مرز بالای درجه حرارت‌های توصیه شده باشد، برای قالب بهتر است و طول عمر قالب را می‌تواند به‌طور قابل ملاحظه‌ای افزایش دهد. زیرا اختلاف بین دمای ریخته گری و دمای قالب کمتر است.

اندازه تنش های متناوب حرارتی به‌عنوان عامل تشکیل ترک‌های ناشی از سوختگی به دمای قالب بستگی دارد، هر چه افت حرارتی بین دمای ریخته گری و دمای قالب کمتر باشد، به همان نسبت نیز انبساط در سطح خارجی قالب و خطر ایجاد ترک کمتر است.

ریخته گری تحت فشار
قطعه ساخته شده با روش ریخته گری تحت فشار

روش خنک کردن قالب ریخته گری تحت فشار

درهر سیکل تزریقی گرما به قالب دایکاست انتقال می‌یابد برای به‌دست اوردن قطعه تزریقی باید فلز مذاب تا دمای انجماد سرد گردد. برای اینکه  بتوان قطعه تزریقی را از قالب گرفت و یا به بیرون پرتاب نمود، باید آن را تا دمای پایین تر هم خنک نمود. این بدان معنی است که برای خنک کردن مطلوب فلز تزریقی باید مقداری گرمای زیادی از طرف قالب دریافت کرد و سپس انتقال داده شود.

خواص حرارتی جنس ماده قالب به گونه‌ای است که این تخلیه گرمایی امکان‌پذیر می‌گردد اما باید این گرما از خود قالب هم خارج شود و این وظیفه سیستم خنک کننده قالب است. به عنوان ماده خنک کننده، معمولاً از آب و گاهی نیز از روغن موجود در دستگاه‌های تنظیم دما استفاده کرد. در صورتی که هم برای گرم کردن و هم برای خنک کردن به‌کار می‌رود، استفاده می‌شود.

برای قطعات تزریقی کوچک و یا جدار بسیار نازک ممکن است بتوان از خنک کردن قالب به‌طور کامل صرف نظر نمود، به شرطی که گرمای ارائه شده از طریق افزایش تعداد تزریق‌ها بیشتر از گرمای پس داده شده باشد. به عبارت دیگر، به بهترین وجه از طریق تشعشع، همرفت و هدایت نباشد. طبیعی  است که این موضوع برای ریخته گری آلیاژ های با دمای ذوب نسبتاً پایین هم مانند قطعات دایکاست کوچک و جدار نازک سرب و قلع صادق است .

حتی در قطعات دایکاست جدار ضخیم هم گاه نیازی به خنک کردن قالب نیست ولی معمولاً در ماشین‌های اتوماتیک سریع با محفظه ضروری است. برای خنک کردن قالب، کانال‌هایی در قالب دایکاست برای جریان یافتن ماده خنک کننده تعبیه می‌گردد، این کانال‌ها به‌طرف ناحیه‌ای از قالب که با قطعه تماس دارد، هدایت می‌شوند.

جایی که انتقال گرما از قطعه تزریقی یه سمت قالب آغاز می‌گردد اگر صفحه قالب فاقد مغزی قالب باشد کانال‌های خنک کن در داخل صفحه قالب فاقد مغزی قالب باشد، کانال‌های خنک کن در داخل صفحه قالب سوراخ کاری شده و به مدار سیستم خنک کننده مربوط متصل می‌گردد.

کانال‌های خنک کن در قسمتی از قالب که بایستی خنک گردد به روش‌های گوناگون طراحی می‌گردند. نحوه  هدایت کانال باید طوری انتخاب شود که به‌خصوص ناحیه‌ای از قالب که پشت حفره قالب قرار دارد بتواند خوب خنک گردد. کانال‌های درون قالب به صورت مستقیم هدایت می‌شوند اما درعین حال تغییر زاویه و تطبیق این کانال‌ها به لبه‌های قالب هم امکان‌پذیر است.

قطعه ساخته شده با روش ریخته گری تحت فشار
قطعه ساخته شده با روش ریخته گری تحت فشار

روش تخلیه هوای قالب ریخته گری تحت فشار

یکی از شرایط مهم برای تولید قطعات مهم تولید تزریقی بدون عیب آن است که در موقع تزریق مقدار گازهای محبوس در ساختار قطعه محبوس در ساختار قطعه تا حد امکان کم باشد. این تعداد کم تخلخلهای گازی با ابعاد کوچک میکروسکوپی به هم فشرده می‌شوند. بدین ترتیب دو خواسته مطرح می‌گردد.

شرکت پارس صنعت نیز در زمینه تولید قالب های دایکاست فعالیت می‌نماید و جهت مشاوره وساخت با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

اهداف ریخته گری تحت فشار

هنگامی از قالب ریخته گری تحت فشار (دایکاست) استفاده می‌شود که بخواهیم تعداد زیادی از یک محصول و یا یک قطعه فلزی بسیار دقیقی تولیدکنیم و  نیاز به قطعه‌های حساس، نازک و ریز داشته باشیم.

 در پایان می‌توان گفت قالب ریخته گری تحت فشار برای بالا بردن دقت عمل و بهتر بودن و دقیق بودن محصول استفاده می‌شود.

 

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *