تهران، شادآباد

سبد خرید

آشنایی با طراحی قالب‌های صنعتی و انواع آن‌ها

مهرداد فرهادی
2021-02-12
12:31
No Responses
طراحی قالب های صنعتی

امروزه دنیای تکنولوژی آنقدر پیشرفت کرده است که اثرات آن را می‌توان در زندگی روزمره مشاهده کرد. انواع خودروها، دستگاه‌های مدرن، لوازم صنعتی و ده‌ها مورد دیگر، همگی از قطعات صنعتی مختلف ساخته شده‌اند. جالب است که تولید این قطعات نیز معمولا با کمک طراحی قالب‌های صنعتی انجام می‌شود.

شرکت‌های بزرگ مانند خودروسازی‌ها با سفارش طراحی قالب‌های صنعتی به کمپانی‌های قطعه‌سازی تلاش می‌کنند تا محصولات خود را با بالاترین کیفیت به مشتری ارائه کنند و از این طریق محبوبیت خود را نزد آنان افزایش دهند.

تجربه نشان داده است که طراحی قالب‌های صنعتی مهم‌ترین بخش در تولید محصولات مختلف است. در حقیقت، اگر قالب‌ها به درستی طراحی و انتخاب نشوند، محصول نهایی نیز کیفیت و دقت ابعادی مناسبی نخواهد داشت. به همین دلیل، اگر بخواهیم یک محصول صنعتی استاندارد تولید کنیم، باید طراحی قالب‌ صنعتی را با دقت بیشتری انجام دهیم.

ما در این مقاله می‌خواهیم با انواع قالب‌ صنعتی و نوع طراحی آن‌ها بیشتر آشنا شده و در آخر یک شرکت معتبر برای سفارش طراحی قالب‌های صنعتی به شما معرفی کنیم؛ پس تا انتها همراه ما باشید…

قالب صنعتی

قالب‌های صنعتی چگونه ساخته می‌شوند؟

قبل از اینکه به سراغ مدل‌های مختلف قالب برویم، بهتر است با نحوه‌ی ساخت آن‌ها آشنا شویم. شاید برایتان عجیب باشد که شرکت‌های بزرگ و معروف به منظور طراحی قالب‌ صنعتی هزینه‌های زیادی را متحمل می‌شوند. چراکه معتقدند کیفیت قالب باید آنقدر بالا باشد تا در گذر زمان دچار افت خواص مکانیکی و خواص سطحی نشود.

به طور کلی، قالب صنعتی از جنس فلزات مستحکم ساخته می‌شود که در حین فرایند تولید، مواد مذاب یا پلاستیکی وارد آن‌ها شده و شکل نهایی قطعه را به خود می‌گیرد. سپس با سرد شدن قالب، قطعه ساخته شده را خارج می‌کنند و عملیات تمیزکاری سطحی را روی آن انجام می‌دهند.

یک شرکت معتبر قالب‌سازی، پس از دریافت سفارش طراحی قالب‌های صنعتی معمولا دو مرحله را طی می‌کند که عبارتند از:

·       مرحله اول: طراحی قالب‌های صنعتی

شبیه‌سازی و طراحی قالب‌های صنعتی مهم‌ترین مرحله برای ساخت قالب است. برای این کار از نرم‌افزارهای قدرتمند طراحی صنعتی مانند کتیا، تری دی مکس، Solid Works و غیره استفاده می‌شوند که هر کدام  از آن‌ها دارای مزایای منحصربفردی است.

استفاده از نرم‌افزارهای طراحی قالب سبب کاهش خطاهای اندازه‌گیری و بهبود طراحی‌ها می‌شود. همچنین کارفرما می‌تواند نمونه‌های سه بعدی قالب را قبل از ساخت آن مشاهده کرده و ایرادات احتمالی را برطرف نماید.

·       مرحله دوم: تولید قالب‌های صنعتی

پس از طراحی قالب‌های صنعتی در نرم‌افزارهای مخصوص، نوبت به ساخت آن‌ها می‌رسد. به همین منظور با استفاده از دستگاه‌های برش و CNC طراحی‌های انجام شده را روی جنس مورد نظر پیاده‌سازی کرده و عملیات ساخت قالب را آغاز می‌کنند.

لازم به ذکر است که برخی از قالب‌ها چند تکه هستند و یا دارای حفره‌های خاصی هستند. بنابراین برای ساخت آن‌ها باید از تجهیزات ویژه‌‌ای استفاده کرد و مراحل چندگانه‌ای را دنبال نمود.

 

 

قالب صنعتی چیست

طراحی قالب‌های صنعتی و انواع آن‌ها

همان‌طور که گفتیم، یک قالب صنعتی دارای انواع مختلفی است و بر اساس ویژگی‌های ساختاری در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر آن، برای سفارش طراحی قالب‌های صنعتی نیز باید به نوع آن قالب و شرایط کارکرد آن در حین سرویس‌دهی توجه داشت.

قالب‌های مختلف صنعتی از نظر نوع کاربرد و طراحی به چهار دسته کلی تقسیم می‌شوند که شامل موارد زیر است:

·       1- انواع قالب‌های ریخته‌گری

قالب‌های ریخته‌گری را می‌توان از جمله پرکاربردترین قالب‌های صنعتی جهان به حساب آورد که کارایی فراوانی در صنایع مختلف دارند. این نوع از قالب‌ها طوری طراحی و ساخته می‌شوند که بتوان در آن‌ها عملیات ریخته‌گری مذاب را انجام داد.

نکته مهم برای طراحی قالب‌های ریخته‌گری این است که باید با توجه به نوع فرایند ریخته‌گری ساخته شوند. به همین دلیل، قالب‌های ریخته‌گری را بر اساس نوع فرایند به سه دسته تقسیم می‌کنند که عبارتند از:

1- قالب‌های ریخته‌گری دایکست

2- قالب‌های ریخته‌گری گریز از مرکز یا قالب ریژه

3- قالب‌های ریخته‌گری ماسه‌ای

لازم به ذکر است که قالب‌های دایکست یکی از پیچیده‌ترین قالب‌های ریخته‌گری هستند و از آن‌ها برای ساخت قطعات آلومینیومی و مسی با فشار بالا استفاده می‌شود. همچنین قالب‌های ریژه نیز برای ساخت قطعات با ضخامت‌های غیریکسان بهترین انتخاب هستند و قطعات تولیدی با این فرایند کیفیت سطحی قابل قبولی خواهند داشت.

قالب صنعتی چگونه است

 

·       2- طراحی قالب‌های صنعتی تزریق پلاستیک

امروزه پلاستیک‌ها و مواد پلاستیکی نقش غیرقابل انکاری در زندگی ما ایفا می‌کنند؛ به همین دلیل، تکنولوژی ساخت این قطعات پلاستیکی نیز بسیار مورد توجه بازار بوده است. بهتر است بدانید که تمامی این قطعات پلاستیکی توسط قالب‌های صنعتی ساخته می‌شوند که به آن‌ها قالب تزریق پلاستیک نیز می‌گویند.

از جمله مزایای استفاده از قالب تزریق پلاستیک می‌توان به قیمت مناسب آن، سریع بودن تولید و دقیق بودن ابعاد نهایی محصول اشاره کرد. اما برای سفارش طراحی قالب‌های صنعتی تزریق پلاستیک بهتر است به سراغ شرکت‌های معتبر و باتجربه بروید؛ چراکه تکنولوژی ساخت آن‌ها پیچیده است و هرکسی قادر به طراحی آن‌ها نمی‌باشد.

هر قالب تزریق پلاستیک از اجزای مختلفی مانند کفشک، صفحه پران، پران، اسپرو، پل، هات رانر و کویته تشکیل شده است که باید به دقت طراحی شده و در کنار هم قرار بگیرند.

 

طراحی قالب‌های صنعتی

 

·       3- انواع قالب پرسی

برخی از قطعات صنعتی توسط دستگاه‌های پرس ساخته می‌شوند. بر روی این دستگاه‌های پرس معمولا قالب‌های فولادی و مستحکم نصب می‌شود که دارای شکل خاصی هستند. به طور مثال، از قالب پرسی برای خم کردن و برش دادن قطعات فلزی در کارخانجات بزرگ استفاده می‌شود.

برای طراحی قالب‌های صنعتی پرسی باید اجزای مختلف آن مانند سنبه، کفشک، ماتریس، میل راهنما و بوش را به دقت طراحی نمود و با توجه به ابعاد آن‌ها بر روی هم قرار داد. جنس این قالب‌ها نیز اغلب از فولاد سخت انتخاب می‌شود تا در حین فرایند پرس دچار تخریب و دفرمگی نشوند.

·       4- انواع قالب فورج

یکی دیگر از روش‌های تولید قطعات صنعتی، روش آهنگری یا فروج است. در این روش ابتدا قطعه مورد نظر تا ناحیه‌ی خمیری شدن حرارت می‌بیند و سپس در معرض ضربات قالب قرار گرفته و شکل نهایی محصول ساخته می‌شود.

برای این کار به یکسری قالب فورج یا قالب آهنگری نیاز داریم تا بتواند شکل قطعه نهایی را ایجاد کند. طراحی قالب صنعتی فورج به صورت قالب بسته و قالب باز انجام می‌شود که برای انتخاب نوع آن باید به خواص قطعه مورد نظر توجه کرد.

 

 

طراحی قالب صنعتی

سفارش طراحی قالب‌های صنعتی در پارس صنعت

شرکت پارس صنعت با تجربه‌ای 30 ساله در زمینه ساخت و تولید قطعات صنعتی به خوبی توانسته است رضایت مشتریان خود را جلب کرده و طراحی قالب‌های صنعتی را به بهترین شکل ممکن انجام دهد. همچنین طراحی و ساخت قالب‌های تزریق پلاستیک نیز به صورت تضمینی و با کیفیت بالا در شرکت پارس صنعت انجام می‌شود.

شما نیز می‌توانید برای سفارش طراحی قالب‌های صنعتی با کارشناسان پارس صنعت تماس گرفته و سوالات و ابهامات خود را مطرح بفرمایید؛ منتظرتان هستیم…

 

طراحی قالب صنعتی

 

جهت سفارش و مشاوره تماس بگیرید

09356062690

Click to rate this post!
[Total: 1 Average: 5]

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *